Thursday, June 30, 2016

Dia Isteri Luar Biasa




Dia Isteri Luar Biasa

Meyusuri episod kehidupan Dewi Yusra yang mencari "suami sementara" (SS) bertujuan  untuk mendapatkan anak. Dewi beranggapan dia mampu hidup tanpa cinta dari seorang lelaki. Dewi pernah pergi klinik pakar perbidanan dan sikit puan untuk mendapatkan perkhidmatan kaedah IVF dan GTF untuk memenuhi impian memiliki anak sendiri. Masalah kewangan bukanlah alasan kerana Dewi mewarisi perniagaan NAB a.k.a Nasi Ayam Bonda. Tiada Klinik yag bersanggupan untuk menerima tawaran dari Dewi kerana takut lesen klinik mereka ditarik balik kerana melakukan perkhidmatan yang menyalahi undang-undang. Namun Dewi tidak berputus asa untuk merelisasikan impaiannya. Dewi bertemu dengan sahabat baiknya Kamarul atau lebih mesra dengan panggilan Cik Kim untuk mencari calon suami sementara. 

Dewi meminta lelaki yang ingin menjadi suami sementara mestilah lelaki yang tinggi , maco , kacak , putih , genetik baik-baik , tak tinggal sembahyang dan tak tinggal puasa. Dari satu pertemuan ke satu pertemuan membuatkan Dewi pening kerana lelaki yang dipertemukan untuk suami sementara bukan stok pilihan. Kamarul juga pernah menawarkan diri untuk menjadi suami sementara Dewi. Persahabatan yang terjalin di zaman U lagi Dewi hanya menganggap Kamarul sebagai kawan baiknya tak lebih dari itu. Nina anak kawan baiknya Eda sering menjadi peneman dirinya. Oleh kerana mulut Nina yang macam bertih jagung sedikit sebanyak menghiburkan hari Dewi. 

Kehadiran Dr. Raden Amzar memudahkan lagi impiannya, Dalam satu insiden yang tidak disengajakan di Heathrow, ketika penerbangan pulang dari London ke Kuala Lumpur mengikat Dr. Raden Amzar terus disisi Dewi. Dr. Raden Amzar juga pelanggan setia Nasi Ayam Bonda dalam diam mencuri perhatian Dewi. Dalam pemerhatian Dr. Raden Amzar, Dewi gadis istimewa hingga Dr. Raden Amzar menggelar Cik Dewi Bravo dengan gaya yang tersendiri. Pada Dewi Dr. Raden Amzar adalah lelaki edisi terhad yang dicari. 


Rancangan Dewi ingin memerangkap Raden Amzar disuarakan pada sahabatnya Cik kim ( Kamarul ) Dewi merancang sesuatu agar Raden Amzar dapat menjadi Suami semantara. Apa yang dirancang berjalan lancar seperti yang dirancang. Dewi dan Raden Amzar ditangkap Khalwat. Ini memaksa Dewi terus menjadi Isteri Raden Amzar. Pernikahan mereka berlangsung Di Kota Londan atas permintaan Raden Amzar. Ini kerana tidak mahu Raden Amzar tidak mahu nama buruk akan dihidu dengan kedudukan Raden Amzar sebagai pensyarah dan penyelidik tercemar dengan perkara-perkara sebegini. 

Perkahwinan mereka dirahsiakan hingga Raden Amzar membawa Dewi kekampung untuk diperkenalkan pada Umie. Penerimaan Umie yang dingin pada awalnya kerana terkejut dengan berita yang diterima. Tidak pada kak Long, yang membangkang keras bila mendapat berita tentang perkahwinan Raden Amzar. Nurul Fatih calon pilihan kak Long terpaksa dilupakan. Walau bagaimanapun Kak long tidak berputus asa untuk meraih sempati Raden Amzar agar menerima Nurul Fatihah sebangai calon Isteri kedua. 

Akhirnya Dewi disahkan mengandung, Rancangan awal Dewi yang mahu meninggalkan Raden Amzar setelah mengandung gagal bila Dewi menerima alahan yang teruk. Keadaan lagi buruk bila bayi dalam kandungannya mahukan Raden Amzar sentiasa disisi. Raden Amzar sedar, Dewi masih belum boleh menerima dirinya lagi. Suami yang baik pasti dapat membantu isteri supaya mencintai suami hingga tidak beralih arah. Raden Amzar juga menyelami dan merawat penyakit isterinya. Membongkar sejarah silam yang dilalui oleh Dewi hingga dia trauma menerima lelaki dalam hidupnya. Melalui kawan - kawan Dr. Raden Amzar pakar psikologi . Selain itu Dr. Raden Amzar juga tahu Dewi suka melelong suaminya pada wanita-wanita diluar sana, terutama Rozita pelajarnya merangkap pembantu Dewi yang dari dulu menyimpan perasaan pada pensyarahnya. 


Eda sahabatnya selama ini bergantung hidup dengan Dewi merasa cemburu bila semua rakan sekeliling memuji Dewi. Eda memang cemburu pada Dewi kerana apa yang dimiliki oleh Dewi sekarang. Eda juga sanggup berkomplot dengan Kak Long untuk menjatuhkan Dewi dan memecah belahkan hidup sahabat baiknya Dewi. Dewi yang tidak pernah berprasangka buruk malah dia menganggap Eda sebagai saudaranya sendiri. 

Kerana Fitnah yang ditabur oleh Eda, Umie (mertua) percaya semua yang berlaku adalah rancangan menantunya. Kononnya Dewi mempergunakan Raden Amzar hanya untuk mendapatkan Zuriat semata-mata lebih menyedihkan bila mertua memaksa suaminya , Dr. Raden Amzar menceraikan dirinya. Dewi mencuri dengar perbualan suami dan mertuanya. Dewi merasakan Dr. Raden Amzar sudah tidak memerlukannya lagi disaat Dewi sudah menerima Raden Amzar sebagai suami sebenar bukan suami sementara. Tetapi Fitnah yang dicurahkan tidak bertahan lama bila mertua Dewi menyaksikan sendiri apa yang berlaku. Pada Dr. Raden Amzar, Dewi adalah Isteri luar biasa menyusuri hidup bersama .





Love, 
The Dazzling Ladybie



No comments:

Post a Comment